New Zealand : "The World's Last Pure Land"

Assalam



Di Auckland kami menginap di guesthouse "The World's Last Pure Land" melalui booking.com. Wow!  Maori sungguh namanya kan? 

Guesthouse yang selesa, murah dan lebih kurang 1/2 jam sahaja perjalanan dari airport. Ia terletak di 8, Parani Road, Te Atatu Peninsula, Auckland dan berada 8km sahaja dari Auckland Harbour Bridge.   
Di kelilingi oleh rumah banglo pelbagai rekabentuk di sepanjang jalan ini.

Kami tiba di rumah ini ketika langit siang sudah melabuhkan tirainya.  Tiada tuan rumah menyambut ketibaan kami kerana mereka sedang berada di Amerika Syarikat.  
Tuan rumah telah meninggalkan sms nombor kod untuk  membuka tempat penyimpanan kunci rumah dan kunci bilik setelah kita membayar deposit secara online. Sangat bagus perkhidmatan di sini.  Self service.  Tiada masa tertentu untuk check in atau pun check out. Cuba teka di mana letaknya kunci rumah itu? Tiada hadiah untuk yang menjawab dengan tepat.. tadaa..  cepat cepat teka! 😜 hahaha..

Di hadapan pintu utama
Rumah banglo dua tingkat ini mempunyai tiga buah bilik, dua buah bilik air dan ruang tamu yang luas di tingkat bawah dan sebuah bilik tidur utama bersama bilik air dan ruang tamu untuk menonton tv di tingkat atas.  Dapurnya juga berada di tingkat atas.  Keseluruhannya ia mempunyai empat buah bilik dan tiga buah bilik air.

Kami menyewa satu bilik yang sederhana besarnya dengan satu katil double dan satu katil single tanpa attached bathroom di tingkat bawah. Harga setiap bilik berbeza mengikut pilihan katil.


Ada garaj yang dijadikan stor di hadapan rumah  juga menempatkan mesin basuh dan mesin pengering. Penyewa boleh masuk melalui pintu yang bersambung terus di dalam rumah untuk membasuh pakaian.


Dari pintu hadapan terdapat anak tangga yang akan membawa kita ke dapur, bilik tidur utama dan ruang tamu di tingkat atas.

Tangga ke tingkat atas
Ruang di tingkat bawah  tersangat luas dan juga mempunyai teres di belakang rumah untuk kemudahan bersosial dan barbeque katanya.  Mari kita explore di tingkat bawah dahulu.

Dari pintu utama ke ruang tamu
Di sebelah kiri terdapat dua buah bilik tidur yang dipisahkan oleh sebuah bilik air
Pintu yang membawa ke teres belakang
Di sebelah kanan pula terdapat sebuah bilik stor, sebuah bilik tidur dan sebuah bilik air.

Kemudahan BBQ
Bersantai
Bilik tidur kami
Bilik air yang memisahkan di antara bilik
Bilik sebelah tanpa penghuni
Kami amat bernasib baik kerana menjadi penyewa tunggal tanpa/tiada penyewa-penyewa yang lain ketika itu yang datang bercuti.  Menyewa dengan harga sebuah bilik tetapi mendapat sebuah rumah pula untuk kami sekeluarga sahaja.  Rumah banglo yang besar.  Get it?  Paham ke idok? haa untungkan .. 

Itulah rezeki namanya. Syukur alhamdulillah kerana tidak payah berkongsi bilik air dan dapur dengan penyewa yang lain.  Feel free.. you know laa how a woman does that "feel free" look, when they made eye contract with you, they'd flip their hair and looked away.😉 hahaha .. bersabar je lah. 
Rumah seperti ana yang punya  kata P.Ramlee..eh eh..

Kita naik ke tingkat atas pula
Ruang dapur  
Haruslah dibersihkan tip top setiap hari setelah digunakan
Peralatan memasak semua ada disediakan.  Periuk nasi pun ada.  Kami cuma menyamak peralatan yang diperlukan sahaja untuk kegunaan memasak dan jumlah pinggan cawan sudu garfu yang minimum sahaja untuk makan serta minum.
  

Sabun samak/bioclay boleh didapati dan di bawa dari Malaysia untuk kemudahan menyamak.  Jenama "Thoharah" RM10 seketul sabun yang diperbuat dari tanah liat mendapat pengiktirafan dari JAKIM dan mudah untuk digunakan.  

Tekniknya sama sahaja caranya dengan menggunakan tanah.  Bersihkan dahulu pinggan periuk cawan dll yang hendak digunakan.  Keratkan sebahagian sabun.  Campurkan dengan air bersih dan kacau hingga air bertukar warna.  Sapukan/ratakan pada pinggan lalu dibilas 6 kali dengan air bersih. 

Namun anda tidaklah perlu bimbang jika lupa untuk dibawa kerana bumi Allah ini luas.  Keluar di halaman rumah pun terdapat banyak tanah.  Boleh diambil untuk tujuan menyamak peralatan memasak.  #tips

Meja makan yang bersebelahan dengan balkoni yang mengadap laut nan terbentang luas dan dapat melihat matahari naik.  Silau kot pepagi..tutup jelah tingkap tu 😅
Ruang tamu untuk menonton televisyen dan bilik tidur utama di sebelah kiri
Balkoni di luar menghadap pelabuhan dan laut
Santai


Kemudahan : Games room, Garden, Shared kitchen, Shared lounge/TV area, Sun terrace, Terrace


Inilah pengurus guesthouse ini. 
Anak muda yang berasal dari China ini telah setahun menetap di Auckland.  Masih lagi menuntut di universiti di sini.  Membuat kerja sambilan sebagai pengurus guesthouse ini dan juga mengajar tuisyen matematik untuk anak-anak penduduk setempat.

Katanya tuan rumah ini ialah orang Asia (No wonder.. ada rice cooker!).  Nilai pasaran rumah banglo ini sekarang telah mencecah NZ$1.4 million berbanding dengan harga semasa dibeli berjumlah NZ$1.2 million.  Whoaa.. mesti orang kaya kata saya.  Tidak juga katanya.  Mereka membeli rumah ini dengan pinjaman bank dan menjadikannya sebagai investment sahaja untuk masa hadapan.  Bulan-bulan kena bayar hutang maa..
Posinglah dulu
Dengan bendera NZ sekali
Di hadapan pasaraya Countdown
Stok seminggu





Kami mendapatkan bekalan keperluan makanan di Pasaraya Countdown yang terletak kira-kira 10 minit sahaja  dari rumah penginapan.  Barang keperluan seperti beras, telur, roti, susu, sardin, udang mentah, kentang, sayur-sayuran dan barangan lain sama sahaja seperti pasaraya  di Malaysia.  Ia dibuka sehingga pukul 11.00 malam.  Namun pastikan anda membaca label dan bahan-bahan yang dibeli adalah patuh syariah.  Di sini barangan keluaran maggi yang dijual tiada tanda halal.  Kami juga mendapatkan bahan mentah seperti daging kambing dari kedai halal kepunyaan peniaga Pakistan.




Kari kambing in the making.  Resipi?  Rebuskan ketulan kambing sehingga lembut.  Kemudian masukkan kentang dan sos kari Brahim.  Renihkan sehingga masak dan perasakan dengan garam dan gula.  

Di dalam cuaca yang dingin, makanan yang dibawa untuk bekalan tidak akan mudah basi.  Di sebabkan kami menyewa kereta sendiri, maka amat mudah untuk berhenti berkelah dimana-mana tempat perkelahan.  #gengbawabekal

Verdict:  Lima bintang! 🌟🌟🌟🌟🌟
Memang sangat memuaskan kerana tiada penyewa lain tinggal bersama. Kami bukannnya exchange students yang terpaksa beramah tamah dengan orang lain cukup sekadar "hai hai bai bai" (jika ada penyewa lain) sebelum kita keluar seharian melancong.  Balik ke bilik sewaan sekadar untuk makan dan tidur serta update IG dan fb sebab line internetnya tersangat laju.  Sempat update entri blog pun kalau free sangat.  

Mungkin juga akan berkurang bintangnya 🌟 .. huhu.. jika ada tetamu  lain menyewa bersama kerana tidak bebas memasak dan terpaksa berkongsi dapur dan bilik air.  Wallah hu a'lam.. God knows best.


Ini bukan iklan berbayar ya.. 


Kami lebih suka duduk di hotel jika melancong di dalam negeri mahupun ke luar negara terutamanya ke negara serumpun.  Namun jika merancang perjalanan sendiri ke negara Barat bersama keluarga, adalah lebih mudah untuk tinggal di *guesthouse ataupun *home-stay kerana ada kemudahan untuk memasak. Mudah dan menjimatkan masa dan wang dengan memasak sendiri makanan yang mudah dan membawa bekalan makanan tanpa tercari-cari tempat makan yang halal dan bila sudah jumpa pula, tertanya-tanya betul ke  tempat makan itu betul-betul halal 😇

Berbanding dengan melancong di Malaysia pula adalah lebih mudah duduk di hotel dan keluar ke tempat makan yang halal tanpa perlu bersusah-payah hendak memasak.  Barulah namanya emak benar-benar menikmati percutian. Bercuti a.k.a bercuti terus dari dapur. "Kitchen closed" katanya.


Ada juga yang bertanya apakah perbezaannya di antara guesthouse dan juga home-stay?

Ini jawapannya yang saya copy paste dari Yahoo-answer tetapi tidak diterjemahkan.

Q: What is the difference between a home-stay and a guesthouse? Can you please explain both?

Best Answer: A home-stay is when you are a guest in someone's home, even though you are a stranger and will be paying something for your room and board [food]. It is a more intimate and meaningful visit in a foreign country and acquaints you with new people and their ways of living that you would miss by staying in a hotel. 

A guesthouse is a small separate building on the grounds of a larger home, or is built just for hosting paying visitors on an estate or near a large home. You may be sharing the guesthouse with other paying guests, or you and your family might have it to yourselves. Some guesthouses are set up and equipped so you can fix your own meals, some have meals delivered from the main house, and some are for sleeping only and you would have meals with the big house's owner or at a restaurant nearby. 

Source(s): Personal experience in other countries--have stayed in both kinds and have enjoyed each for their special qualities. If you want to learn more of a language, you'd do better in a home-stay where you can practice in friendly surroundings. 
constantreader · 8 years ago

Pātaka Kōrero
Tāmaki Makaurau
Ternampak tapi tak singgah
Musim pilihanraya.  
Auckland harbour city
Nyaman 
Auckland ialah sebuah bandar di Pulau Utara New Zealand. Merupakan sebuah bandar yang terbesar di New Zealand dengan populasi penduduk sekitar 1,495,000. Ia ditadbir oleh Majlis Perbandaran Auckland merangkumi kawasan pedalaman dan pulau-pulau di Teluk Hauraki, menjadikan jumlah penduduk sekitar 1,614,300. 

Sebuah bandar yang mempunyai pelbagai bangsa dan budaya, dan Auckland juga mempunyai jumlah penduduk Polynesia yang terbesar di dunia.  Nama bahasa Maori untuk Auckland ialah Tāmaki atau Tāmaki-makau-rau, yang bermaksud "Tāmaki with hundreds lovers", merujuk kepada suburnya tanah dan menjadi hab jalan air dari semua arah.  Ia juga dipanggil Ākarana, transliterasi nama Inggeris. - Terjemahan wiki.

"Paris may be the city of love, but Auckland is the city of many lovers, according to its Māori name, Tāmaki Makaurau. Those lovers so desired this place that they fought over it for centuries."-Lonely Planet

Entri ini sebenarnya entri kesinambungan dari link di bawah "Hello Auckland" :-


Kita jumpa lagi di entri lain ke Takapuna Beach mungkin atau ke Eden Hill pula. Daa..

Each day is a journey, and the journey itself is home - Matsuo Basho

Comments

Popular posts from this blog

Dari Sekinchan ke Tanjung Karang.. jom cari kerepek!

Awas.. Kata pujian kepada anak-anak kecil

Nak pakai apa dikolam renang?