New Zealand : Finding Mr Maori


Assalam

Soalan: Kemanakah anda ingin pergi jika berpeluang bermusafir ke New Zealand? ๐Ÿ˜

Tolong jangan jawab.   Jawaban  sudah ada di sediakan dibawah ๐Ÿ˜
1. Hobbiton movie set tour - Lord Of The Ring (LOTR) di Matamata.
2. Perkampungan orang Mฤori di Rotorua.
3. Menaiki caravan atau  motor home  sambil melihat pemandangan alam yang cantik dan langit yang biru.
4. Jelajah Wellington sambil melawat anak di universiti ๐Ÿ˜œ
5. Bercuti 3 minggu untuk cover kesemua tempat di North Island dan South Island (Dreams do come true.. inshaa Allah)


Ada tak jawaban anda yang tidak tersenarai? 
Oh ada ada..  makcik nak tengok ALL Blacks beraksi! ALL Blacks? Apa tu?



All Blacks ialah pasukan ragbi kebangsaan New Zealand. Pasukan ini merupakan juara dunia berkali-kali. Menariknya sebelum setiap perlawanan, mereka akan membuat persembahan Haka yang sangat terkenal itu.  Tak sempat makcik nak ke Eden Park Stadium di Auckland atau pun ke Rotorua International Stadium untuk bergambar di hadapan stadiumnya.  Anyway, alhamdulillah.. dapatlah juga membeli keychain All Blacks sebagai cenderamata untuk diri sendiri.  


Pada 26hb Ogos 2017 yang lalu kami pun memulakan perjalanan "Finding Mr Maori" ini setelah membuat tempahan tiket secara online untuk Ke Tamaki Maori Village (TMV) yang terletak di Rotorua.  
Road map
Rotorua terletak kira-kira 163km dari Auckland.  Ia mengambil masa 2 jam perjalanan untuk  ke Matamata dahulu dan lebih kurang satu jam lagi untuk sampai ke Rotorua tanpa berhenti di mana-mana.  

Pelancong sendirian berhad ini nampaknya tersilap percaturan kerana hanya menempah rumah tamu yang terletak di Auckland sepanjang percutian, sedangkan sepatutnya bermalam di Roturoa tanpa perlu membuat perjalanan yang jauh  untuk pulang semula ke Auckland.   Lain kali tengok peta dahulu dan rancanglah perjalanan anda sebaik-baiknya. 





Berhenti untuk berkelah di tepi jalan di Okoroire sebelum sampai ke pekan kecil Tirau.  Berlatar belakangkan pemandangan di ladang dengan suhu yang sejuk memanglah    menambahkan selera makan.  Nasi putih, sambal udang dan kari dalca kambing dari sos Brahim.    Resepi? Panaskan sos Brahim lepas tu masukkan udang atau apa sahaja bahan mentah.  Biar mengelegak dan perisakan dengan garam dan gula.  Tadaaa.. sudah siap. Mudah sangat.  Jemput-jemput.  Jemput tengok ya!  #gengbawabekal #homecooked #konfidenhalal




Kami singgah sebentar di pekan Tirau yang sangat cantik dan bersih  ini sebelum menuju ke Matamata.

Hobbiton movie set tour di Matamata merupakan lawatan ke lokasi filem Lord Of The Ring (LOTR) dan juga siri filem Hobbit.  Movie set ini asalnya merupakan ladang di sebuah pekan kecil tetapi telah di ubahsuai selama hampir setahun untuk menjadikan ia sebagai sebuah perkampungan Hobbit.  Ia tersangat unik dan kini menjadi tumpuan ramai pelancong di seluruh dunia. 

Hobbiton holes reflected in water - By Jackie.lck (photos · sets) - https://www.flickr.com/photos/jackielck/8651308193, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37656037








Kami cuma singgah ke Matamata i-SITE, pusat informasi yang menjual pelbagai cenderamata  LOTR dan tiket ke Hobbiton movie set. Tiket juga boleh dibeli secara online.  

Bayaran Masuk
Adults               NZ$79.00
Youth(9-16yrs) NZ$39.50
Children    FREE but will need to be accompanied by a paying adult.
Tours are approximately 3 Hours in duration;
This includes free transport to and from the set (20minutes each way), a fully guided tour of the Movie Set, a visit to the Green Dragon Inn and shopping time at The Shire's Rest - copy paste wiki.










Gollum ..een takde ring lah!

Tidaklah ke Matamata katanya, jika tidak bergambar dengan Gollum ini.  #matamatagollum

"Throughout the story, Gollum was torn between his lust for the Ring and his desire to be free of it. Bilbo Baggins found the Ring and took it for his own, and Gollum afterwards pursued it for the rest of his life. Gollum finally seized the Ring from Frodo Baggins at the Cracks of Doom in Orodruin in Mordor; but he fell into the fires of the volcano, where both he and the Ring were destroyed." sedikit copy paste cerita LOTR.

Namun kami bukanlah penonton tegar trilogi filem LOTR yang ditayangkan sejak tahun 2002  ini.  Saya tidak menonton secara bersungguh akan filemnya sekadar "touch and go" tanpa menghadam kisah cincin yang hilang selama berabad itu.   


Electric fence mind you.. do not touch!





Cuaca mendung dan hujan gerimis sesekali turun di sepanjang jalan. Tiadalah dapat kita melihat langit yang sangat biru dan awan berarak putih kali ini. Dengan menikmati pemandangan alam ini, kita akan lebih mengingati kebesaran Allah swt.  Mashaa Allah.. subhanallah ๐Ÿ˜



Rotorua, sebuah bandar yang terkenal mengambil namanya dari tasiknya sendiri, Tasik Rotorua di Pulau Utara New Zealand.  Ia terkenal dengan aktiviti geoterma dan kebudayaan bangsa Maori. Di Lembah Whakarewarewa Te Puia, terdapat kolam lumpur yang menggelegak dan Pohutu Geyser yang tingginya 30m, yang meletus beberapa kali setiap hari. Di sini terdapatnya perkampungan Maori dan Institut Seni dan Kraf Maori khususnya di dalam bidang ukiran kayu dan tenunan tradisional di New Zealand. - terjemahan wiki.

Terapi menghilangkan lelah ๐Ÿ’‹




An old me with an old tree survive from that 1800 early date.  






Kami tiba di Rotorua agak awal dari waktu berkumpul dan terus menuju ke pejabat Tamaki Maori Village yang terletak berhampiran dengan Government Garden untuk mengesahkan kehadiran dan pilihan makanan untuk makan malam. 

Memandangkan menu utama yang dihidangkan tidak halal maka kami memilih menu vegan.  Vegan bermaksud a person who does not eat or use animal products.  (Vegetarian and Gluten free options available on request) Menu utama kami ialah samosa berinti sayuran dan lasagne labu sedangkan menu utama malam itu ialah kambing panggang NZ aka "a succulent roasted lamb fresh from farm" yang dimasak di dalam tanah secara tradisi sama caranya seperti 2000 tahun lalu.  ๐Ÿ˜ข
Dihadapan pejabat TMV
Kami juga tidak melepaskan peluang untuk berjalan-jalan di kawasan persekitarannya dan masuk ke kedai cenderamata sebelum kedai ditutup.  


A tree with strong roots laugh at storms - Malay proverb.


Mujurlah hari tidak hujan walaupun suhunya ketika itu mencecah 9 darjah Celcius.  Semakin sejuk kerana hari mulai gelap.  Government Garden ialah sebuah taman awam yang terletak di hadapan tasik Rotorua.  Ia mempunyai rumah mandi geoterma (bath house) dan sebuah muzium yang bercirikan senibina Tudor. 
Kolam Air Panas Rachel Spring Whancapipiro
Tenaga geoterma adalah kuasa yang dihasilkan dari stim/wap semula jadi, air panas, batu panas, atau lava di kerak bumi. Berasap sahaja dipersekitarannya.


Rotorua mempunyai banyak kolam air panas, volcano yang masih aktif, tasik-tasik dan juga hutan alam yang luas terbentang seperti hutan Redwood yang sangat cantik itu.   Terdapat  perkhidmatan spa secara semulajadi menggunakan air panas atau lumpur .  

Fakta : Ular dan semua binatang berbisa tiada di New Zealand - Tourism NZ





Terdapat 4 buah bas sedang menunggu penumpang.  Bas akan mula bergerak pada pukul 7 malam untuk membawa kami semua ke TMV.  Kami di minta untuk memilih ketua tribe bagi mewakili kumpulan kami yang diberi nama Kea.  Pemandu bas ialah seorang wanita bernama Aroha.
Ketua tribe dari Amerika
Tamaki Maori Village telah memenangi banyak anugerah pelancongan di New Zealand. Menyelami dan merasai perjalanan lampau dan gah para pahlawan dan kehidupan silam mereka di perkampungan ini yang terletak jauh di hutan Tawa. Mempelajari serba sedikit tentang bahasa dan budaya kaum Maori.  Menikmati persembahan tarian dan nyanyian yang hebat, melihat upacara ritual dan bersama-sama mengambil bahagian di dalam permainan mereka dan akhirnya disajikan dengan jamuan makan malam secara  tradisi  di panggil Hangi. - petikan wiki.

Bayaran Masuk
Adult
NZ$117.00
Adult Price
Family
NZ$320.00
2 Adults & Up to 2 Child
Child - Over 10 yrs
NZ$70.00
Over 10 yrs to 15 yrs
Life is old there.  Older than the trees.  Younger than the mountains.  Blowing like the breeze - J.Denver.
Terdapat juga perkampungan Maori lain di Rotorua seperti Mitai Maori Village dan Whakarewarewa the living Maori village. Terpulanglah kepada anda untuk membuat pilihan.
Hello Maori People!
Tiba-tiba saya membayangkan orang Maori dengan siri drama Hawai Five-O nun di Hawai tu pulak. Filem animasi kesukaan kakak dan een iaitu "Lilo and Stitch". Juga filem kebaboom 643.3 million USD "Moana" pulak dah.. eh eh..

Sebenarnya orang Maori yang berkulit sawo matang, berbadan sasa dan berwajah garang ini tidak ada kena mengena langsung dengan drama dan filem Hawaian di atas itu kecuali mereka ini mempunyai susur galur keturunan dari Polynesia sahaja.  Makcik oh makcik? Huhuhu... refresh memori apakah yang menghantui emakmu ini...




Kaum Maori dan tradisi "Hongi"nya yang unik iaitu berjabat tangan seterusnya menggeselkan hidung mereka dan hidung tetamu sebagai tanda perkenalan.   Kemudian mereka akan meraikan tetamu dengan tarian selamat datang dan tarian Haka yang juga dikenali sebagai tarian perang.  Sungguh teruja melihat mereka menari dengan begitu bersemangat sekali.  Kaum lelaki bebas melakukan apapun dengan tubuhnya, termasuk mentattoo anggota tubuh mereka.  Tattoo juga dianggap sebagai lambang status di kalangan kaum mereka.






Live performance
Semoga anda terhibur dengan video live perfomance dari penari-penari di Tamaki Maori Village ini ya!




Wajah bengis dan garang yang dipersembahkan merupakan karekter yang dibuat-buat untuk menakutkan musuh di medan perang sedang realitinya mereka ini adalah tersangat peramah dan penuh dengan lawak jenaka.







Majlis berakhir dengan makan kenduri buffet they called it "Hangi Feast".  

Main Cultural Hangi - Traditional Menu
Prime New Zealand Lamb & Chicken
Potatoes, Kumara, Carrots Stuffing
Steamed NZ Green Lip Mussels
Fresh Fish cooked in White Sauce
Condiments – Gravy, Mint Sauce,
Cranberry Sauce
Seasonal Garden Salad
Maori Rewana bread

Dessert
Homemade Pavlova with Kiwi Fruit
Peaches
Hangi Steamed Pudding
Custard & Cream
Tea, Coffee & Hot Chocolate included
Fakta :  Resepi asal Pavlova memang berasal dari New Zealand dan Pavlova di ambil dari nama penari ballet Anna Pavlova yang berkunjung ke New Zealand pada tahun 1920-an.  Patutlah sedap sangat.. kami mengulang piring tak hengat!  Don't be shy katanya.
Lagu dan tarian sebagai selingan 
Dipercayai orang Mฤori berasal dari kepulauan di Polynesia di Lautan Pasifik Selatan. Terdapat sedikit persamaan namun berbeza antara bahasa dan budaya Mฤori dan Polynesia lain dari Kepulauan Cook, Hawaii dan Tahiti.  Terjemahan dari wiki.  Wallah hu a`lam.


Sejarawan New Zealand , Michael King dalam bukunya The Penguin History Of New Zealand menyatakan orang Maori sebagai 'kelompok manusia yang belum pernah disentuh oleh dunia luar'.
Verdict : Whakamataku.. (Awesome)! ๐Ÿ˜Ž Perjalanan yang sangat jauh untuk sampai ke sini.  6-7 jam perjalanan pergi balik dari Auckland to Matamata and then to Rotorua and again back to Te Atatu, Auckland. 

A BIG kisses to en suami yang tersangat power sado bagai (hahaha..) dengan kudrat yang kuat dan dengan izin-Nya berjaya mengemudi kenderaan tanpa henti dan tidak menghiraukan penat dan mengantuk segala untuk membawa anak isteri dalam pencarian "Finding Mr Maori" ini tanpa berganti pemandu.  Thank you love ๐Ÿ˜˜ ๐Ÿ’‹  ... dah alang-alangkan.. Fighting ๐Ÿ’ช๐Ÿผ eh..eh... 

Harga tiket yang tinggi juga.. almost paid off.  Berbaloi kata kau. 

Menghabiskan masa 3 1/2 jam, di kedinginan malam di dalam hutan berkumpul bersama pelancong lain dari seluruh dunia melihat aneka persembahan.  Mereka memang merupakan penghibur berbakat.  Dengan tarian Haka yang sangat powerful dan juga nyanyian lagu-lagu country nostalgia di zaman John Denver dan Frank Sinatra yang menggamit memori.  

Kami diajar serba-sedikit tentang bahasa Maori dan budaya mereka melalui tour guide kami sebelum tiba ke TMV.  Di dalam bas ketika pulang pelancong diminta untuk menyanyikan lagu rakyat negara masing-masing.  Kami bertiga mewakili orang Melayu Malaysia telah dengan bangganya menyanyikan lagu "Rasa Sayang" diikuti dengan nyanyian beramai-ramai "back up singer" oleh mereka. Whoaa.. famous sungguh lagu  "Rasa Sayang" .. i am proud! 

KiaOra! Glad we made it .. Maori ๐Ÿ˜Š

Next.. Hello Blinky Bill!
Semoga entri ini bermanfaat untuk semua yang  merancang perjalanan khususnya ke New Zealand dan amnya ke Matamata dan Rotorua tanpa menggunakan travel agent.  

Allah swt tidak akan sama sekali mencipta sesuatu keajaiban/ keindahan dan juga segala  perintahnya untuk beribadah itu sebagai sesuatu yang sia-sia tanpa ada hikmahnya.

"... Ya Tuhan kami, tiadalah engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (Ali 'Imran: 151)


“It is good to have an end to journey toward; but it is the journey that matters, in the end.” 

Comments

Popular posts from this blog

Dari Sekinchan ke Tanjung Karang.. jom cari kerepek!

Awas.. Kata pujian kepada anak-anak kecil

Nak pakai apa dikolam renang?