Greetings from Japan

 As salam


Hanami
Mungkin adakah yang menunggu untuk update terkini dari Tokyo ini agaknya.   Macamlah dunia ini akan terhenti jika kau duduk sebentar meng "update" blog.  

Sesi pemanasan enjin mengambil masa sedikit untuk berblogging di tambah pula dengan internet paling sedih tahap "kena pakai pam air elektrik untuk menggeluarkan air yang deras untuk membasuh kain dengan mesin basuh" (hahaa..) begitu sekali jika dibuat perbandingannya 24/7 setiap hari duduk di perkampungan ini.  Idea datang timbul dan terus tenggelam tak timbul lagi di buatnya.  Sekadar menjawab pertanyaan kenapa sepi jarang ada berita di alam maya ini. Sebulan se entri sahaja.  Aduhai.  Rinduuuu jugak untuk membaca entri di blog anda sekalian.  200%!
 
Subhanallah, walhamdulillah, wala ilaha illallah, wallahu akbar.  Perjalanan yang selesa selama 6 jam kerana ruang kaki di kerusi yang agak panjang sambil membaca surah-surah pilihan serta qada' tidur untuk menambah tenaga adalah satu kemestian.    Selain dari Malaysia terdapat juga pramugari pramugara berbangsa Jepun yang turut sama dalam penerbangan kali ini.  Sesekali ucapan dari kapten dan anak kapal di dalam bahasa Jepun selain dari bahasa Inggeris yang mengalu-alukan penumpang adalah suasana yang berbeda dan memberi semangat dari kebiasaan.  Waktu di Jepun adalah awal satu jam dari waktu di Malaysia. 

Welcome to Japan!  

Alhamdulillah.  Akhirnya misi untuk ke Tokyo tercapai juga bagi melengkapkan carta lawatan ke LONDON PARIS TOKYO kami di dalam entri touch-down ini apabila kami tiba di sana untuk  meraikan "road to graduation" anakanda di Akita, Jepun.
Anakanda bersama sepupunya yang mengikuti percutian kami kali ini.   Ohaiyo!
Nasi lemak di perantauan atas permintaan untuk pagi pertama di Fuda.   Haruman daun pandan berlegar menembusi  angin sejuk 1' C di rumah tamu kami.  Baki telur sebiji tu khas untuk kamu ya..

Perjalanan kali ini diuruskan 100% oleh anakanda  di sana dan kami hanya pergi bercuti bersama bagasi tanpa mengambil tahu apa itinerarynya.   Di mana dan kemana dan sebagainya ikut sahajalah. Anakanda hendak membawa berjalan sebelum "she's back for good" ke tanahair.  Thank you sayang atas lelah belanja segala.  Pengalaman ke negara matahari terbit ini amat  berbeza dari touch down merata yang telah kami jelajahi sebelum ini.  Perasaan teruja aka "fefeeling lebih gitu".  Hahahaa... amboi!  Ke Jepun katanya.

Kami berkesempatan berjalan-jalan ke destinasi menarik yang terdapat di Tokyo, Yokohama, Osaka dan Kyoto sahaja di dalam percutian yang pendek ini  kerana en suami cuma diberikan cuti "pelepasan istimewa" bagi menghadiri graduasi anakanda kerana universiti tempat bekerja belum lagi bercuti ketika itu.  Bersyukurlah di atas peluang ini...

"Resah di dadaku...
Dan rahasia yang menanti di jantung puisi, dipisah kata-kata.
Begitu pula rindu.  Lihat tanda-tanda itu.  Jurang antara kebodohan dan keinginanku, memilikimu sekali lagi." Rangga
~ #instagram #aadc2 #1 mei 2016

#nakjugak #janganmuntah ijo.. hahaha

Berkesempatan untuk meraikan bunga-bunga  kerana musim bunga belum pun menjelma sepenuhnya di Ueno Park.  Cherry Blossom atau bunga Sakura yang menjadi trademark di Jepun ini mempunyai lebih dari 200 jenis spesis katanya dan yang paling terkenal ialah Somei Yoshina.  Patutlah ada pelbagai warna dan bentuknya bunga sakura ini.  Mode:  Semuanya Sakura bagiku... MashaAllah!  cantik...

Ohaiyo .. 
Berkesempatan juga untuk mencuba Kimono di sana.  Ia boleh disewa dengan harga ¥300 untuk 30 minit.  Stokin putih adalah percuma dan boleh dibawa balik.  Mode: Jalan-jalan di perkampungan Jepun zaman silam di The Osaka Museum of Housing and Living.


Berkesempatan juga untuk menikmati Tempura di  sebuah restoren di Kyoto.  Tempura ialah sejenis hidangan makanan yang perlu disadur dengan tepung satu persatu dan di goreng di dalam minyak yang panas sama caranya seperti menggoreng pisang.  Udang, bayam leaf, labu, brinjal, sotong, asparagus dsb di goreng dan dimakan bersama nasi + sup + tiga jenis pickles/ jeruk.    
Berkesempatan juga untuk menikmati Onogiri.  Onogiri namanya kata orang Jepun.  Kimbap bagi orang Korea.  Orang Melayu kata ini adalah nasi lembut beras jepun yang dibalut dengan seaweed dan di dalamnya di bubuh inti.  Tuna Mayo merupakan inti pilihan selain dari salmon.  Namun tak semua onogiri di Jepun halal kerana inti yang pelbagai seperti ayam dsb.  Kita boleh membelinya di Lawson Mart yang berhampiran.   Sesuai untuk dijadikan bekalan untuk alas perut di dalam perjalanan yang lama.  Ngencess...
Berkesempatan juga untuk naik tren sahaja sepanjang berada di Jepun ini.  Terasa badan bertambah muda 10 tahun berjalan laju menggalahkan Usain Bolt pula mak ini kala mengejar tren dari setiap stesen.  Atau itu hanya sekadar ilusi.
Dahulu.. kala gigih berusaha mempraktikkan Dasar Pandang Ke Timur di era Tun M, aku membayangkan  semua warga Jepun adalah rakyat yang suka membaca buku dan tidak akan membuang masa walau pun di dalam tren tanpa menghiraukan orang-orang di sekelilingnya.   Kini warga kotanya yang terdiri dari kebanyakkannya anak-anak muda, semuanya bertemankan gadgets smart phones.  Main games, ber line, ber wassap, membaca e book dsbnya sudah menjadi trend di atas tren.  "Mommy.. dorang main gameslah, bukannya membaca" kata mereka.  Aiyooo!!

Hampa rasanya melihat terhapusnya "Aku membayangkan" warga Jepun dengan tabiat membaca bukunya.  Namun ada sekali terserempak seorang warga tua sedang membaca buku yang dipegang sebelah tangan dan disebelah tangan lagi menggayut palang, berdiri dalam gegaran perjalanan tren merentas laju di metro line subway.  Mode: Terujanya... Old school me!

Hanya sedikit pembuka cerita dahulu di entri kali ini.  InshaAllah.. jika di izinkan kita akan kembali lagi.   Mata aimashou!! 


"KITA AKAN DIUJI MELALUI APA YANG KITA SAYANGI DAN OLEH APA YANG SELALU KITA KATAKAN" 
@Jom_Dakwah   

#muhasabahdiri

Comments

  1. Salam JUmaat kak...lama tak kesini..moga sihat ye..
    seronok tgk pic2 akak kat Insta tu.. teringin gak nak ke Jepun..mmg termasuk dlm list klu nk travel...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... tq Atie sudi singgah! Terharu ..
      Terlampau banyak destinasi menarik di Jepun. Atie kena pergi jugak. Akak pun teringin nak pergi lagi. Kena cari menantu org sana kot..hahaaa... boleh ulang alik selalu!

      Delete
    2. Menantu org Jepun pun apa salahnya kan kak.. depa ni semua baik2 akhlak nya..hehehe

      Delete
  2. Assalamualaikum wah ke jepun ke
    Alhamdulillah cantik gmbr2 nya
    Kaknoor je belum merasa lg ke jepun
    Entah bila tunggu ada, rezeki lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. Tq sudi singgah kak. InshaAllah... ada rezeki tu akan sampai juga ke Jepun. Bestnya tengok akak ke UK. Belum khatam baca blog akak lg.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dari Sekinchan ke Tanjung Karang.. jom cari kerepek!

Awas.. Kata pujian kepada anak-anak kecil

Nak pakai apa dikolam renang?