Thai : Munge-Munge di Mae Fah Luang Garden/Arboretum

As salam

An English  said "A picture worth a thousand words"
A Chinese pula kata "1001 words is worth more than a picture".  

Habih camna? Nak percaya kata omputeh ke nak percaya kata orang Cina je.. 

Walau apa pun sebutlah " Subhanallah.. Masha Allah.. Tabarakallah." kalau dapat tengok munge-munge yang sangat cantik WOW saya sangat suka munge ini    :D ..hahaha
Siblings
Entri kali ini hanya nak  photo-display bunga-bunga yang cantik  ketika lawatan kami ke Mae Fah Luang Garden dan Arboretum di Chiang Rai sahaja.  Arboretum bermaksud "a botanical garden devoted to trees."

Makcik dan munge ..
Mae Fah Luang bermaksud  "Bonda  Diraja yang turun dari kayangan" merujuk kepada Her Royal Highness The Princess Mother yang merupakan penggerak utama terciptanya taman bunga yang indah ini dengan tujuan untuk memperbaiki kehidupan rakyatnya.  Ia meliputi hampir 25 hektar keluasan tanah yang terletak di lereng bukit dan dibuka pada tahun 1992 sebagai tarikan kepada pelancong.

Pasific Asia Tourist Association (PATA) memberi Thailand Anugerah Emas PATA pada tahun 1993 untuk Mae Fah Luang Garden, sebagai mengiktiraf peranannya dalam pembangunan destinasi pelancongan. Mae Fah Luang Garden merangkumi taman batu, taman air, taman tumbuhan, dan tumbuh-tumbuhan taman hiasan.

Welcome to Mae Fah Luang 




Lembah bunga ini terletak di atas gunung tertinggi di kawasan Projek Pembangunan Doi Tung yang kedudukannya berada pada 1,509 meter di atas paras laut dan terletak di sempadan Thai/Myanmar. 

Dahulu seluruh lembah ini telah ditanam dengan candu. The Princess Mother telah mengarahkan tanaman candu ini dimusnahkan dan digantikan dengan taman bunga dan  juga arboretum. Lima belas pokok tua yang besar  telah dipindahkan dari bandar berhampiran Mae Chan di sepanjang lebuh raya Chiang Rai Mae Sai ke arboretum ini . Pokok-pokok ini bakal ditebang untuk pembinaan lebuh raya yang telah diperluaskan daripada dua kepada empat lorong, tetapi di atas cadangan The Princess Mother maka  akar dan batang pokok telah dapat dipindahkan ke arboretum dalam usaha untuk menyelamatkan  pokok-pokok besar kategori purba ini.  Sila google untuk cerita lanjut... 




Berhenti rehat























Firman Allah swt :-
Maksudnya:"(Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalan seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah dengan suburnya) tanam-tanaman di bumi dari jenis-jenis yang dimakan oleh manusia dan binatang bercampur-baur dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) dengan sebab air itu: hingga apabila bumi itu lengkap sempurna dengan keindahannya dan berhias (dengan bunga-bungaan yang berwarna warni), dan penduduknya pun menyangka bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya); datanglah perintah Kami menimpakannya dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari, lalu Kami jadikan dia hencur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kamu yang mahu berfikir dan mengambil iktibar daripadanya)".
(Yunus (10): 24)

Verdict:  Nak masuk ke taman-taman ini kena bayar ya... bukan free.  Harap maklum. Sekian.

IN SHA ALLAH
May Allah swt bless us

Comments

  1. Salam sis.. wah2 cantik2 semua bunga2.. sejuk mata memandang.. pekabar sis?? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datang cuci mata tengok bunga lagi kak..
      Salam Jumaat ya :)

      Delete
    2. Salam kak..datang melawat bunga2.. hehe

      Delete
    3. Waalaikummuslam aTie... hahaha.. akak pun dh lama x jenguk pokok bunga akak ni.. ;)

      Delete
    4. Melawat lagi.salam Jumaat kak.. pekabar??

      Delete
    5. melawat kebun bunga lagi..cuci mata:)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dari Sekinchan ke Tanjung Karang.. jom cari kerepek!

Awas.. Kata pujian kepada anak-anak kecil

Nak pakai apa dikolam renang?