Dream Trip to Macau

Assalam..

Mencurah-curah idea menulis entri apabila membaca Nuffnang Malaysia and Macau Government Tourist Office (MGTO) memberi peluang untuk pergi melancong secara percuma ke Macau **. (ahaa.. bukan mencurah-curahkan air ke daun keladi ya)  
Mashaa Allah..  Just an hour from Hong Kong by highspeed ferry ~ gambar dari tripadvisor.com
Moga belum terlambat hendaknya untuk turut serta bersama Nuffnangers yang lain sekalian. Aamiinnn...

Katanya ~ We’re challenging you Nuffnangers to tell you why you want to visit Macau and why should we send you off on an all-expense paid trip to Macau!

WOW! It's a BIG WOWWWW!

Sebagai seorang pengembara pelancong tegar yang memang suka merantau (status tak menahan.. hehehe) memang dah lama berangan dalam "my wish list " nak ke Macau...  Semoga Allah swt redho  <3

Semoga dimurahkan rezeki kali ini untuk saya pergi makan angin sambil menulis dan mempromosikan tentang Macau pula. JOM kita!

Jujur .. kalau dulu tak ambil pusing atau ngak peduli dan cuma tahu Portugis menjajah Melaka dulu sebelum Macau dan Timor Timur dalam subjek Sejarah Asia Tenggara. Dan juga hanya tahu lagu Portugis kegemaran kanak-kanak pada tahun 70-an yang ketika itu di ajar oleh seorang sahabat dari sekolah rendah bernama Jailani yang mujur masih diingat-ingat lupa intronya lebih kurang seperti ini .. (hantam sahajalah janji ada bunyik!)

"jingli nona jingli nona eu kare caser jingli nona jingli nona eu kare caser ..pasa norte ponta nonte bla.. bla ..bla.." mana lah nak ingat ek.. zaman makcik2 30 tahun yang lampau kot! hehehe... memori daun pisang gitu.

Portuguese Folk Dance di St Paul Cath  ~ gambar ihsan flickr.com
"Hmmm...sejak bila lah pulak berangan-angan nak berjalan ke Macau nih?" agaknya kata mr hubby while he done reading my latest entry ini.. hahahha... bersabarlah bang! Ini lah baru sayang nak cerita BIG 3 WHYs,  why i want to visit Macau and why they should award me this trip. Bacalah dulu ya!

Di antara sebab-sebabnya ialah :-

Spectacular view.. memukau! gambar ehsan Google

1. Nak melawat tempat penggambaran drama Korea ~ Boys Over Flowers, siri TV yang sangat popular pada ketika itu.  Siri TV Korea Drama ~ Boys Over Flowers yang membuat penggambaran luar negaranya di antaranya di beberapa lokasi di Macau. Mashaa Allah.. teringinnya saya untuk ke sana.  Apa?  Cliche punya sebab?.. hahaha... suka hatilah kann!  Dah tempatnya di Venetian Macao ini tersangat cantik.

Penggambaran episod ke 14 di mana watak heroinnya Jan Di datang mencari heronya Jun Pyo di Macau.  Adegan menyayat hati apabila Jun Pyo berkata "You’re a stain I need to erase"  kepada Jan Di bertujuan untuk memutuskan hubungan yang tidak direstui oleh ibunya walau pun dalam keadaan "kerna terpaksa aku relakan". Adegan "heart broken" yang sangat menyayat hati. Percintaan antara dua darjat tu dek non.  Namun jangan bersedih.  Nak tahu apa kesudahannya ..

Sila layari drama ini di komputer anda via

atau pergilah beli VCDnya yang ada terjual di kedai-kedai muzik video. Ok?

Adegan Jan Di sedang bersedih di atas jambatan. Suasana hiba dengan lokasinya  di depan Hotel Venetian ini berlatarkan dengan pemandangan yang memukau di mana kita dapat melihat betapa cantiknya bangunan2 dan kawasan persekitarannya. Gambar ehsan Google
VCD 25 episodes that i bought.. terjebak juga dengan K-Drama ini dulu.  Dulu-dululah kala sedikit muda.. hahaha..  :p
K-Drama yang menjadi kegilaan remaja dan all the aunties seangkatan saya sehingga seluruh isi rumah termasuk mr hubby yang pun turut sama terjebak sehingga kami menonton habis  VCD 25 episode pertama kali "mampu milik" ini silih berganti memecahkan rekod menonton dalam masa sekejap tak beberapa hari sahaja bila berkelapangan.   

Astaghfirullah hal azim.  Layan K-Drama lah pulak.   Dan keinginan ini terus meluap-luap untuk melawat tempat-tempat menarik di mana penggambaran drama ini di adakan di Macau. 

UNESCO World Heritage List, telah menyenaraikan Macau di antara 31 tempat bersejarah di China.   Destinasi pelancongan yang "kaboom" usai siri ini ditayangkan.   A must visit to all the location scenes!  

2.  Gondola Ride.  Apa tu?  Haa... memang teringin nak naik Gondola ini.  Pernahlah naik Gondola ini tapi hanya Gondola Ride di Genting Highlands sahajalah satu ketika dahulu ketika anak-anak masih kecil.  Tapi memang "feel" tak masyuklah.. sebab figurine patung sahaja yang memegang dayung sambil gondola dibawa berjalan  di dalam air mengelilingi taman tema dalaman  ini.  Tak dapat bergondola ke Venice.. ke Macau pun jadilah.

Inilah Gondola Ride

Di dalam filem kebanyakan pendayung akan menyanyi untuk penumpang sambil mendayung gondola. "Fly me to the moon.... Let me play among the stars. Let me see what spring is like. On a-Jupiter and Mars.   In other words.. hold my hand...  wawawa..  (ala ala Frank Sinatra Jang Geun Suk gitu) lagunya.  Kelas kau Jemah! Hahaha.. betul ke ni?. Jangan percaya. Over beranganlah pulak..

Mind you.. ni bukan Gondola Ride ya! Ini Tongkang Ride menempuh hutan paya bakau or "mangroves".  Suspen sahaja takut ada buaya nngapp tangan kita dari dalam sungai tu!  .. untuk perhatian Jack Adha.. kat belakang tu kaklong cik fara ya.. (masa tu belum puan lagi) 
#throwback #saigon #mekongriver #happening
3. Dan juga yang paling penting ialah untuk melihat dan mempelajari serba sedikit tentang sejarah dan kebudayaan Macau serta melihat pemandangan bangunan bersejarah tinggalan dari penjajah. 

Sila baca "All About Macau" dari  MGTO seperti yang saya copykan ini.  

"The Portuguese arrived and settled in Macau in the mid 16th Century. Thus, the city’s architecture, art, religion, traditions, food and community reflect the integration of Chinese, Western and Portuguese cultures. Macau became a Special Administrative Region of the People’s Republic of China on 20th December 1999 and exercises a high degree of autonomy under the principle of "One country, two systems". The tiny SAR is growing in size with more buildings on reclaimed land, and in the number and diversity of its attractions. In 2005, The Historic Centre of Macau was inscribed on the UNESCO World Heritage List as a result of its unique historical and cultural landscape. Macau is currently positioning itself as the World Centre of Tourism and Leisure as it develops into a quality international tourist destination."

Verdict :  Kombinasi budaya yang sangat unik apabila  orang-orang  China, Portugis dan Inggeris bergabung bersama. Adakah serupa seperti di Malaysia di mana orang-orang berbangsa Melayu, China dan India dapat hidup bersama di samping dapat mengekalkan kebudayaan dan cara hidup masing-masing? Wallah hu a'lam.. inilah yang saya sangat-sangat ingin tahu.   Masa untuk belajar sedikit pelajaran sejarah di Macau!

Moorish Barracks adalah di antara salah satu tempat bersejarah yang harus dilawati kerana keunikan senibina bangunannya.  Sila lihat gambar di bawah.  SubhanAllah..

Built in 1874, this building was constructed to accommodate an Indian regiment from Goa appointed to reinforce Macau's police force. Now it serves as the headquarters of the Marine and Water Bureau. The Moorish Barracks is a distinctly neo-classical building integrating architectural elements of Moghul influence. Petikan dari  Macau Government Tourist Office (MGTO)

Akhirnya..  3 sebab-sebab untuk ke Macau selesai lah sudah.  Sebenarnya saya agak cemburu dengan mr hubby yang terlebih dahulu bercuti ke Guangzhou bersama best buddiesnya di awal tahun dulu.  Dan akan terus cemburu lagi apabila mr hubby akan ke China lagi early next year.  

Haish!! tak boleh jadi nih... Saya pun harus juga ke Macau. Dah memang suka berjalan dan melancongkan. Seorang ke.. berdua ke.. bertiga ke.. i'm grateful already! 

Again.. thanks Nuffnang Malaysia and Macau Government Tourist Office (MGTO) for giving us this golden opportunity to blog about our "Dream Trip to Macau."  Hope all this dreams will come true and not just remain a dream only.  May Allah swt ease.. aaminnn

**. Macau or Macao di sebut sebagai Makau sebenarnya.  Bukannya Macau as chauuu tu ya! 

Terimakasih kerana meluangkan masa membaca bicara dan impian penulis travelog ini..  :)   


KU MOHON DOA MOGA MENANG

Comments

  1. i like.... best sangat u punya blog...i wish u win..

    ReplyDelete
  2. Amboi bestnye Macau. Harap dpt rezeki jejak Kat sane. All the best
    The travel blogger,
    http://aliciaboey.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. All the best to you , Seronoknya Macau

    ReplyDelete
  4. Semoga win the trip to Macau , Seronokknya . Suka baca blog ni , sebab bila baca yang travel travel t rasa macam ada feel pula . Lepasni kalau ada rezeki pergi Macau , tulis lah entry blog nanti ! Good Luck and All the best ! Gambateh !!

    ReplyDelete
  5. rajin lahhh tulih panjang2 ni..semoga menang sis! amin.

    Supermakwannabe,
    http://supermakwannabe.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Semoga berjaya acik :) !

    ReplyDelete
  7. semoga berjaya ;)

    ReplyDelete
  8. Moga berjaya.. bila berjaya up banyak2 info berguna sepanjang travel kat sana.. ;)

    ReplyDelete
  9. Nice write up! Macau looks very interesting!
    Goodluck!
    http://memyselfandmelvin.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Awesome write-up.!! all de best to u!
    http://sitizulaiha90.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. All the best to you. Hope you can fly to Macau soon.
    http://chengywong.blogspot.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dari Sekinchan ke Tanjung Karang.. jom cari kerepek!

Awas.. Kata pujian kepada anak-anak kecil

Nak pakai apa dikolam renang?