Wednesday, 17 July 2013

Sanah Helwah ya Ayah..

Sila klik..

Alhamdulillah.. hari ini berulang lagi.  Dengan ucapan yang sama, dengan ingatan yang sama, dengan kasih sayang yang sama  dan insha Allah.. dengan kami semua bersama selama hayat dengannya di bawah limpah kurnia dan rahmat dari Allah swt.. amin..

Selamat panjang umur Ayang..  Selamat panjang umur dalam keberkatan.   Happy 51st!
  
Alhamdulillah.. proud of you
Walaupun hari lahir ayah tertera pada tanggal 18 Julai tapi tidak semua tahu yang ayah lahir pada 17 Julai. Masha Allah.. dah tua sehari tapi nampak muda 10 tahun.. hahaha.. ni bukan nak jekk ya! Jekk tu apa mak? hahaha.. sapa tau dapat hadiah..

Ingat...
Tak bolehlah nak dedicatedkan lagu 150 juta by Fynn Jamal ya.. sebab bolan posa.. lagu tak menahan nafas tu

Awal Ramadhan kali ini disambut dengan perasaan yang gembira namun ada sedikit hibanya kerana anak-anak yang jauh tidak dapat berkumpul bersama.  Di saat bersahur dan berbuka.. terbayangkan anak-anak dan emak yang tiada di depan di mata, berbuka apakah mereka.. terjagakah mereka di waktu sahur..  InshaAllah.. redhokan  aku Ya Allah..

Mode : feeling blue

Sabtu pertama, kami diundang untuk berbuka puasa bersama mertua di rumah SIL kak Siti Faridah di Sri Andalas.  Alhamdulillah.. terubat rasa rindu pada anak-anak yang jauh di perantauan bila mengucup pipi anak-anak buah yang sama sebaya. Menumpang sedikit kasih sayang dan gelak tawa semasa berkumpul dan makan bersama.. sekadar melepas rindu pada anak sendiri.  Terimakasih...

Mee Asam Daging dan Spagheti di antara menu utama
Esoknya pagi Ahad yang cerah, kuliah Duha bersama Ustazah Fatimah Sharha.  Dimulai dengan riwayat oleh Imam al Baihaqi di dalam al syu'ab dengan doa dari Nabi Muhammad S.A.W ketika memasuki bulan Rejab


“Ya Allah! Berkatilah ke atas kami pada bulan Rejab dan Sya’aban serta panjangkanlah umur kami sehingga sampai ke bulan Ramadhan”.


Sedikit catatan perkongsian ilmu dari ustazah Fatimah.  Tahniah.. kita berjaya diterima memasuki Universiti Ramadhan pada tahun ini.  Dan kita akan mendapat bonus pula. Bonus? Whaaaaa.... Ya.. bonus di bulan Ramadhan. Alhamdulillah.. rezeki berganda

Di antara bonus itu selain dari di anugerahkan dengan malam 1000 bulan (Malam Lailatul kadar) terdapat satu detik (seketika) yang doa kita tidak akan di tolak dan akan dimakbulkan.  Sedetik (10-15min) itu ialah sebelum kita berbuka puasa.  Jadi sambil menunggu waktu berbuka puasa.. marilah kita mengajak anak-anak kita berdoa dengan penuh kusyuk dan tawadduk meminta apa yang di hajati. 

Janganlah sudah dekat waktu berbuka puasa tu masih jom tonton lagi critter mitter drama Melayu popular abad ini itu atau masih bertwitter mitter lagi di lappy mak tu.. (pesanan untuk warga di rumah) Astaghfirullah hal azim..

Bagi ibu-ibu pula, ini adalah peluang bagi kita untuk mendoakan kesejahteraan anak-anak semua. Berdoa semoga anak-anak kita tetap mendirikan solat, anak kita berubah menjadi anak yang baik, terang dan tenangkanlah hati mereka, mendoakan kesejahteraan rumah tangga kita dan teguhkanlah iman kami dengan ketakwaan dengan takut kepadaMu Ya Allah.. amin


Di antara modul yang menarik untuk dilakukan di bulan yang mulia ini selain dari misi atau visi untuk khatam al-Quran ( kata ustazah ~ membacalah al Quran secara berterusan bukan hanya di bulan Ramadhan sahaja ) berusahalah untuk menghafaz surah Yasin contohnya atau menghafaz dalil-dalil contohnya seperti fiqh wanita.   Insha Allah...


Rasulullah S.A.W bersabda :


“Malaikat Jibril datang kepadaku dan berkata : “Rugilah (kecewa) orang yang bila namamu disebut dia tidak mengucapkan selawat atasmu”. Aku mengucap : “Amin”. “Rugi orang yang berkesempatan hidup bersama kedua orang tuanya tetapi dia tidak sampai bisa masuk ke Syurga”. Aku berkata : “Amin”. Jibril berkata lagi : “Rugi orang yang berkesempatan hidup pada bulan Ramadhan, tetapi tidak sampai terampuni dosa-dosanya”. Lalu aku mengucapkan : “Amin”. [HR. Ahmad]

Hati siapa yang tidak tersentuh apabila mendengar hadis di atas? Betapa ruginya nanti kita di Akhirat sana. Dosa tidak diampunkan, masuk ke Neraka dan jauh daripada rahmat dan pengampunan Allah ~ sharing knowledge dengan Iluv Islam.  Peringatan kepada diri sendiri dan anak-anak sekalian.


Dan cubalah untuk berubah.   Berkemungkinan ini adalah Ramadhan terakhir kita..  

Hari ini  8 Ramadhan 1434H.  Bervisi untuk tidak membeli di bazaar.. InshaAllah..  

Cadangan juadah berbuka/sahur pada minggu ini

Gulai ketam masak lemak cili api
Gulai tempoyak udang + terung
Gulai rebung masak lemak udang
Penang Char Kuey Teow.. tak menahan
Murtabak is a must for mr hubby

Sandwich telur.. sangat senang, mudah dan berkhasiat.  Caranya ~ Pukul telur bersama  sedikit serbuk lada hitam dan garam.  Panaskan kuali dengan sedikit minyak.  Dadarkan.  Kemudian masukkan ke dalam mangkuk + mayonis (suka hati perisa apa dan banyak mana) dan hancurkan dengan garfu.  Kemudian sandwichkan... (kalau suka bubuhlah salad atau tomato atau udang rebus) dan make sure buang kerak roti di tepi-tepi. Tada.. dah siap!

Akhirnya kerana turun bershopping ke Shah Alam dalam masa yang agak terhad (selepas zohor.. schedule asalnya ke Kenanga di KL) maka terpaksalah mengambil keputusan berbuka diluar .. Akhirnya visi hanya tinggal visi..

Namun sempat pulang kerumah dengan pecutan kereta mr hubby ala-ala Michael Schumacher auranya, kami sempat bertarawih di surau.  Sayang oi.. nak miss.. hehhe.. sebulan dalam setahun kot!

Nasi Arab... kambing + ayam = 5 orang makan. Ramainya yang datang berbuka di sini.  Sempat berjumpa dengan anak buah suami Dr Zaki dan isteri yang turun dari Melaka untuk melawat anak-anaknya di sekolah Tahfiz

Extra bawang besar dan cili hijau.. nyams!

Miss little yang "happy" dah dapat baju raya.. kurung peplum lagi you + jubah 
Di saat ini... tidak pernah melupakan mereka berdua.. rindu!
Ter "water mark" lah pulak.. sorilah pada yang empunya gambar ni..peace!

TERUS BERPUASA

1 comment:

  1. Salam, bila ahli keluarga tak lengkap.. memang tak ada mood nak celebrate birthday ke apa.. tu kena pospon sampai semua orang ada.. tahun ni mida tarawih di rumah je, sayu je dengar suara imam hafiz baca surah.. deeja tu tak boleh dibiar disurau lama-lama, terover nakal nanti.. kejap-kejap boleh le..

    ReplyDelete